xcommune

A Kommün merészségét és újító jellegét elsősorban nem a mi korunkhoz kell mérnünk, hanem az akkori politikai, intellektuális és erkölcsi élet banalitásaihoz. Az összes létező banalitás szolidaritásához, amelyre a Kommün tüzet nyitott. Ha így járunk el, akkor fel tudjuk mérni, hogy milyen újítást jelentene egy hasonló robbanás a mai (jobb- és balodali) banalitásokkal szemben.

 

xcommune

1

Bizonyos kiábrándultsággal kell újra szemügyre vennünk a munkásmozgalom történetét, mely kiábrándulás éppen a politikai és ál-teroetikus örököseinek különféle fajtáit kell hogy leginkább érintse, akik birtokában nincs is más, mint a vereségek öröksége. A munkásmozgalom látszólagos győzelmei valójában a legsúlyosabb vereségei (mint a reformizmus vagy az állami bürokratikus rendszer létrehozatala), míg látszólagos bukásai (mint a Kommün, vagy az asztúriai munkásfelkelés) azok a sikerek, melyek megnyitják előttünk a jövő kapuit.

(„Szerk”, Internationale Situationniste 7.)

2

A Kommün volt a XIX. század legnagyobb ünnepe. Itt találkozhattunk 1871 tavaszán a saját sorsukat kezükbe vevő felkelőkkel, kevésbé a politikai proklamációk, mint a mindennapi élet szintjén (ekkoriban a játék lényege az volt, hogy mindenki a fegyverrel játszott, azaz a hatalommal). Ebben az értelemben is kell értenünk Marxot: „a Kommün legnagyobb tette saját gyakorlati létezése volt”.

3

Engels szavait komolyan kellene vennünk: „Nézzék a Párizsi Kommünt. Ez a proletárdiktatúra.” Már csak azért is, hogy pontosan lássuk, hogy mi nem a proletárdiktatúra mint politikai rendszer (a proletariátuson, nevében diktatúrát gyakorló rendszerek különböző módozatai).

4

Mindenki hajlamos egyébiránt jogos kritikát gyakorolni a Kommün következetlenségein, azaz egy apparátus hiányán. De minthogy ma már jól látjuk, hogy a a politikai appártusok problémája jóval összetettebb, mint ahogy ezt a bolsevikok hatalmi appártusának túlzó örökösei láttatni szeretnék, talán eljött az idő arra, hogy a Kommünben ne csak a primitív, mára meghaladott forradalmiságot, melynek hibáit egyébként már kijavítottuk, lássuk, hanem egy olyan pozitív tapasztalatot, amelynek igazságát még fel sem fogtuk egészen.

5

A Komünnek nem voltak vezérei. Mindez egy olyan korszakban történt, ahol mindenki meg volt győződve arról, hogy a munkásmozgalomnak vezérekre van szüksége. Ez magyarázza bukásai és sikerei ellentmondásos voltát is. Hiszen a Kommün hivatalos vezetői többnyire tökéletesen inkompetens emberek voltak (mármint, ha mondjuk Marx, Lenin vagy akár Blanqui szintjét vesszük referenciául), de ezzel szemben a véghezvitt „felelőtlen” tettek éppen azok, amelyeket egy mai forradalmi mozgalomnak azonnal végre kell hajtania (még akkor is ha a korabeli körülmények lényegében a pusztításra korlátozták ezeket a tetteket – a legismertebb példa egy felkelő azon kijelentése egy burzsoának, aki azzal védekezik, hogy ő soha sem foglalkozott politikával: „hiszen éppen ezért foglak megölni”).

6

A mozgalom elejétől a végéig, a nép felfegyverzésének életbevágó fontossága, mind a gyakorlatban, mind szimbolikusan, egyértelmű volt. Nem hagyták erre specializálódott emberekre a közakarat erővel való kikényszerítésének jogát. A fegyveres csapatok ezen önállóságának persze meg volt a hátulütője a koordinációjuk hiányában: ténykérdés, hogy a Versailles elleni harcban a népi erők sosem érték el, sem a defenzív, sem az offenzív pillanatokban, a katonai hatékonyság szintjét, de persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a spanyol forradalom, és végül maga a háború is, a „köztársasági hadsereggé” való átalakulás után éppúgy elveszett. Úgy véljük, hogy az ellentmondás az önállóság és a koordináció között, nagy mértékben az adott korszak technológiai fejlettségének a függvénye.

7

Napjainkig egyedül a Kommün valósította meg a forradalmi urbanizmust, hadat üzenve a város területén az életet domináló megkövesedett formáknak, politikai kategóriákban elgondolva a társadalmi teret, sosem feltételezve azt, hogy egy műemlék ártatlan lehet. Akik mindebben a lumpenproletár nihilizmust látják, vagy a gyújtogatók felelőtlenségét, azoknak el kellene ismerük, hogy mi az, amit végül is pozitívnak és megőrzendőnek tartanak a mostani elnyomó társadalomban (és rögtön napvilágra kerül, hogy lényegében minden). „Minden teret elfoglalt az ellenség...Az autentikus urbanizmus megszületésének pillanata az, amikor legalább bizonyos helyeken megszabadulunk ettől a megszállástól. Amit mi építésnek hívunk az éppen itt kezdődik”. (Az egységes urbanizmus alapprogramja, I.S., 6.)

8

A Párizs Kommünt kevéssé a fegyverek, mint inkább a megszokás ereje győzte le. A legbotrányosabb gyakorlati példája mindennek a Nemzeti Bank annyira hiányzó pénztartalékainak fegyverre való megkaparintásának visszautasítása volt. A Kommün napjai alatt a Nemzeti Bank a Versailles-iak bástyája volt Párizsban, melyet csak pár puska és a tulajdon és a lopás mítoszai védtek. Más mítoszok is hasonlóképpen végzetesnek bizonyultak (a jakobinizmus újjáéledése, a 48-as hagyományokra épülő defetista barrikád-stratégia stb.).

9

A Kommün megmutatta, hogy a régi világ védelmezői mindig számíthatnak, így vagy úgy, a forradalmárok cinkosságára, különösképpen azokéra, akik elgondolják a forradalmat. Mert van egy pont, ahol a forradalmárok úgy gondolkodnak, mint ők. A régi világ így őrzi meg alapjait (az ideológiában, a nyelvben, az erkölcsökben, az ízlésekben) ellenségei gondolkodásában, hogy aztán újjáépítse magát. (Egyedül egy valami nem menekült meg a forradalmi proletariátus ösztönös tettei elől: a Számvevőszéket felgyújtották). A valódi „ötödik hadoszlop” magában a forradalmárok lelkében van.

10

Az anekdota, miszerint az utolsó napokban a felkelők fel akarták gyújtani a Notre Dame-ot, amit végül is a kommünár művészek akadályoztak meg, igen jelentőségteljes: egyrész szép példája a közvetlen demokráciának. Távolabbra tekintve felhívja a figyelmet a munkástanácsok működésének megoldandó problémáira. Vajon ezeknek a művészeknek igazuk volt akkor, amikor egyhangúan megvédték a katedrálist az örök esztétikai értékek, a múzeumi szellem nevében, miközben mások a lerombolásával éppen kihívást akartak intézni a társadalom felé, mely a közelgő vereség révén éppen az ő életüket készült a semmibe venni és elpusztítani? A Kommün művészei úgy viselkedvén mint a specialisták az elidegenedés elleni harc egy szélsőséges megnyilvánulásával kerültek konfliktusba. Szemükre vethetjük a kommünároknak, hogy a velük szemben álló hatalom totális terrorjával szemben nem használták fel a rendelkezésükre álló eszközök totalitását. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy el kellett volna tüntetni a költőket, akik a költészetet szembeállították a Kommünnel. Éppen a Kommün számtalan befejezetlen műve az, amely lehetővé teszi, hogy a megkezdett tetteket „atrociátosoknak” nevezzék és hogy a Kommün emlékét cenzúrázzák. A kijelentés, hogy „azok, akik félig viszik végbe forradalmakat, valójában meg is ássák annak sírját” magyarázza Saint-Just hallgatását is.

11

Azok a teoretikusok, akik a klasszikus romantikára jellemzően a mindentlátó isten szemszögéből tekintenek le a mozgalom történetére, könnyen megmutathatják, hogy a Kommün objetíve halálra ítélt vállalkozás volt, hogy nem volt lehetséges  kimenetele. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy azok számára, akik valóban átélték az eseményt, ez a kimenetel nagyon is jelen volt.

12

A Kommün merészségét és újító jellegét elsősorban nem a mi korunkhoz kell mérnünk, hanem az akkori politikai, intellektuális és erkölcsi élet banalitásaihoz. Az összes létező banalitás szolidaritásához, amelyre a Kommün tüzet nyitott. Ha így járunk el, akkor fel tudjuk mérni, hogy milyen újítást jelentene egy hasonló robbanás a mai (jobb- és balodali) banalitásokkal szemben.

13

A Kommün társadalmi háborúja (noha a felszíni körülmények sokat változtak) még ma is tart. A munkában, hogy „a Kommün tudattalan tendenciát tudatossá tegyük” (Engels) még nem mondatott ki az utolsó szó.

14

Franicaországban húsz éve immár, hogy a a baloldali keresztények és sztálinisták, fejükben a németellenes nemzeti egységfront emlékével, megegyeztek, hogy a Kommünben a a zűrzavarba süllyedt nemzet, a megsértett patritoizmus egyszóval (a sztálinizmus mostani állása szerint) „a valódi kormányzás után ácsingózó nép”, a teljes reménytelenség kitörése volt, ahová a hazátlan burzsoázia alkalmatlansága vezette a nemzetet. Hogy visszautasítsuk ezt az álszent blődséget, elég arra utalnunk, hogy mennyi külföldi harcolt a Kommün oldalán: hiszen a Kommün volt az elkerülhetelen erőpróba, ahová (ahogy Marx mondta) „pártunk” 1848 óta folytatott harca vezetett.

1962. március 18.

Attila Kotányi, Guy Debord, Raoul Vaneigem

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés